زندگی.........best life

شانه ات مجابم میکند در بستری که عشق ، تشنگی ست زلال شانه هایت همچنانم عطش میدهد در بستری که عشق مجابش کرده است

زندگی.........best life

شانه ات مجابم میکند در بستری که عشق ، تشنگی ست زلال شانه هایت همچنانم عطش میدهد در بستری که عشق مجابش کرده است

کشتی های بزرک حهان

منبع مطلب : persian star

کشتی های غول پیکر با ابعادی غیر قابل تصور

کریستف کلمب با یک کشتی ۲۴ متری پا بر قاره آمریکا گذارد. ۵۴ سال پیش بزرگترین کشتی باربری دنیا ۱۵۹ متر بود که به موزه پیوسته است. حالا کشتی‌ها ابعاد و قدرتی دارند که غیر قابل تصور است.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” بزرگترین کشتی باربری جهان است که اخیرا برای تخلیه بار در بندر “برمن‌هافن” لنگر انداخت. این کشتی ۳۹۵ متر طول و ۶۰ متر عرض دارد. این کشتی ۱۹ هزار و ۲۲۴ کانتینر (twenty foot equivalent unit) گنجایش دارد.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

پیش از “ام‌اس‌سی اسکار” کشتی “سی‌اس‌سی‌ال گلوب” با گنجایش ۱۹ هزار و ۱۰۰ کانتینر رکورد جهان را در اختیار داشت. البته این رکورد تنها ۵۳ روز بیشتر دوام نیاورد و با ورود “ام‌اس‌سی اسکار” در روز هشتم ژانویه سال ۲۰۱۵ فروریخت.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

البته کشتی “اما ماارسک” که در سال ۲۰۰۶ به آب انداخته شد هنوز هم با ۳۹۸ متر طول، طویل‌ترین کشتی جهان محسوب می‌شود. اما گنجایش آن تنها ۱۵ هزار و ۵۵۰ کانتینر است. ‌

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

برای این‌که بفهمیم اعداد و ارقام ارائه شده یعنی چه، نیاز به چند مقایسه هست. کریستف کلمب با “کشتی بادبانی سانتا ماریا” (عکس: سانتا ماریا بازسازی شده) در سال ۱۴۹۲ پا بر قاره آمریکا گذارد. این کشتی ۲۴ متر طول و ۳۹ نفر خدمه داشت.

 

 

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

نمونه دیگر کشتی باربری “کاپ سان دیگو” در سال ۱۹۶۱ است که گرچه در آن زمان استاندارد جهانی کانتیتر وجود نداشت اما با ۱۵۹ متر از بزرگترین کشتی‌های دوران خود بود. این کشتی حالا به موزه پیوسته است.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نگاهی به اطلاعات جالب کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” ابعاد غیر قابل تصور آن را روشن می‌کند. وزن خالص این کشتی (بدون بار) ۶۰ هزار تن است. بعد از بارگیری، “اسکار” به ارتفاع یک ساختمان ۵ طبقه به درون آب فرو می‌رود.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

“ام‌اس‌سی اسکار” توسط “Daewoo Shipbuilding Company” در بوزان کره ساخته شده است. تقریبا شش ماه طراحی و در کمتر از یک سال جوشکاری بدنه آن با ۴۵ هزار تن فولاد طول کشیده است.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

موتور کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” با ۱۲ متر طول ۸۳ هزار اسب بخار قدرت دارد. موتور این کشتی ۱۱ سیلندر دارد که قطر هر سیلندر آن ۹۰ سانتیمتر است. انرژی تولید شده توسط این موتور غول آسا بطور مستقیم به پروانه‌کشتی منتقل می‌شود.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

پروانه کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” که در آلمان ریخته‌گری شده، دارای پنچ پره است که طول هر پره به ۱۰ متر و ۳۰ سانتیمتر می‌رسد.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” تقریبا ۲۳ گره دریایی (۴۲ کیلومتر) در ساعت سرعت دارد و روزانه بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ تن گازوئیل (۲۸۰ هزار لیتر) مصرف سوخت آن است که البته در مقایسه با کامیون بسیار با صرفه‌تر است.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

“ام‌اس‌سی اسکار” در شبانه‌روز تقریبا هزار کیلومتر را طی می‌کند. بدین ترتیب این کشتی برای هر صد کیلومتر ۲۸ هزار لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که اگر بر مقدار کانتینرهای گنجایش آن تقسیم شود، برای هر کانتینر یک و نیم لیتر گازوئیل در صد کیلومتر مصرف کرده است. این درحالی است که یک کامیون برای جابجایی یک کانتینر در صد کیلومتر چند برابر این میزان مصرف گازوئیل دارد.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

اما وقتی صحبت از کانتینر می‌شود، یعنی چه؟ تا سال‌های دهه ۵۰ میلادی وقتی یک کشتی باری در اسکله برای تخلیه بار لنگر می‌انداخت، کالاها بایستی با طناب، تور، پالت، جرثقیل و زحمت بسیار از درون کشتی به بیرون تخلیه می‌شدند. در دهه ۳۰ میلادی مالکوم مک‌لین، مالک آمریکایی یک شرکت حمل و نقل، ایده ساخت یک “جعبه” استاندارد برای حمل و نقل کالا را داشت، اما این ایده تازه در دهه ۶۰ میلادی عملی شد.

 

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

کانتینرهای اولیه ۶ متر و ۱۰ سانتی‌متر طول، ۲ متر و ۴۴ سانتیمتر عرض و بین ۲ متر و ۴۴ تا ۲ متر و ۹۰ سانتیمتر ارتفاع داشتند. اما استاندارد کانتینرهای امروزین دوبرابر شده است.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در بعضی از اسکله‌های جهان تخلیه کانتیر از درون کشتی بصورت تماما اتوماتیک توسط جرثقیل‌های مخصوص صورت می‌گیرد.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” ۳۵ نفر خدمه دارد. در کنار کاپیتان و معاون او، دوافسر و ۲۴ نفر دیگر این کشتی غول‌آسا را هدایت می‌کنند. گرچه با توجه به عظمت این کشتی تعداد خدمه کم به‌نظر می‌رسد، اما سیستم‌های الکترونیکی هدایت‌گر و رهیاب بخش عمده‌ای از کار را برعهده دارند.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

حجم باری را که در درون کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” جای می‌گیرد می‌توان با ۳۹ هزار اتومبیل یا ۱۱۷ میلیون جعبه کفش به تصویر کشید. اما واقعیت این است که بار این کشتی بسیار متنوع است و با پهلوگیری در اسکله‌های گوناگون تنها بخشی از آن را تخلیه می‌کند.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گرچه کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” با قابلیت حمل ۱۹ هزار و ۲۴۴ کانتینر فعلا بزرگترین کشتی جهان محسوب می‌شود و قرار است در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ “خواهر خوانده” آن “ام‌اس‌سی اولیو” به دریا انداخته شود، اما بزودی کشتی‌های بزرگتر و غول‌پیکرتری نیز وارد خواهند شد. این درحالیست که متخصصان در دهه ۹۰ میلادی سقف حمل بار توسط کشتی‌های باری را ۱۰ تا ۱۲ هزار کانتینر می‌دانستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد